علم وهنراست روابط عمومی
فروغ مسلم زاده / کارشناس ارشد ارتباطات و روابط عمومی اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات ودر دورانی که اطلاع رسانی در همه ی عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیت هاي تخصصی به عملکرد روابط عمومیهاي آنها وابسته است.
اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات ودر دورانی که اطلاع رسانی در همه ی عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیت هاي تخصصی به عملکرد روابط عمومیهاي آنها وابسته است.
سال ها تلاش و پیگیری دستاندرکاران روابط عمومی و جامعه ، روابط عمومی ایران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومی ایران را صاحب روز ملی کرد. 27 اردیبهشت ماه روزی که درسطح جهانی نیزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، بعنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید.
می توان گفت روابط عمومی نوین، به مثابه آینه تمام نمای انتظارت و مطالبات برحق مردم، از سازمانها و نهادهایی است که برای خدمت به آنها، تکوین و سازمان یافته اند.
روز ارتباطات و روابط عمومی فرصتی است مغتنم برای بازبینی هوشمندانه و منصفانه در راه های طی شده، فراز و نشیب های فراوان پیش رو و نیز ترسیم چشم اندازی روشن از آینده که می تواند درخور شان و منزلت جوامع امروز طراحی و تدبیر شود.
روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی بعنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند بهمین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، بعنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
انچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابر این باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. دراین صورت است که روابط عمومی میتواند در سازمان موفق عمل کند.
این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری هاي مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی بعنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه اي، علمی و الکترونیکی، از مشخصه هاي جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است.
بنا بر این، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است ودر واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری هاي مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی بعنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه اي، علمی و الکترونیکی، از مشخصه هاي جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است.
بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات میتواند گامهاي بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می توان گفت روزملی ارتباطات و روابط عمومی میتواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.
در پایان می توان گفت نباید منکر شرایط سخت واسترس آفرین حاکم بر روابط عمومی دستگاههای اجرایی شد؛ حوزه ای که چشم و گوش یک سیستم است با حداقل بودجه و امکانات در حال خدمات دهی به ارباب رجوع و کارکنان دستگاه می باشد ؛ ساختار معیوب روابط عمومی ها از نظر اعتباری و چارت سازمانی نیازمند آسیب شناسی و یک اقدام جهادی و عملی جهت اصلاح و بهسازی سارختار است تا کارکنان این حوزه بدور از استرس و دغدغه ها به اقدامات عملی و سازمانی خود با انگیزه وروحیه بهتری بپردازند.
ارسال به دوست