ظرفیت پروژه های آبخیزداری در رشد و توسعه اقتصادی

۰۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۴۴ کد : ۲۲۰۴۶ اخبار قدیمی
تعداد بازدید:۳
سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: منابع آب به عنوان اصلی ترین و مهمترین مایه حیاتی از ضروریات رشد، توسعه و حرکت در هرکشوری از جمله ایران است که با مدیریت صحیح و اصلاح زیرساخت¬ها می¬توان این سرمایه خدا دادی را حفظ کرد ودر جهت رشد و توسعه اقتصادی و توانمندسازی اقتصادی از آن بهره برد.
 

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: منابع آب به عنوان اصلی ترین و مهمترین مایه حیاتی از ضروریات رشد، توسعه و حرکت در هرکشوری از جمله ایران است که با مدیریت صحیح و اصلاح زیرساخت­ها می­توان این سرمایه خدا دادی را حفظ کرد ودر جهت رشد و توسعه اقتصادی و توانمندسازی اقتصادی از آن بهره برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ؛ابراهیم جعفری تختی نژاد  با اشاره به اینکه بدنه اصلی اقتصادکشور بطور مستقیم و غیر مستقیم وابسته به منابع پایه آب،خاک،پوشش گیاهی و هوا است افزود: فعالیت های آبخیزداری یکی ازضروریات حفاظت از این منابع حیاتی است تا با اصلاح روش­ها و زیرساخت ها از هدررفت منابع آبی جلوگیری کرد.

وی افزود: ازجمله ظرفیت های مهمی که دراین بخش وجود دارد هدایت وکنترل منابع آب است که با اجرای عملیات آبخیزداری حدود 530 مترمکعب در هکتار و با انجام عملیات آبخوانداری نیزحدود 100 مترمکعب درهکتار، طی یکسال آب استحصال می گردد.

سرپرست معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:همچنین با انجام عملیات آبخیزداری وکنترل رسوب که مانع از پرشدن سدها می­شود می­توان حجم دردسترسی برای افزایش ذخیره آب باران واستفاده از آن در شرایط کم آبی را فراهم کرد.

تختی نژاد افزود: امنیت معیشت و کاهش فقر یکی دیگر از ظرفیت هایی است که با اجرای عملیات آبخیزداری می تواند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی مطرح باشد. بطوریکه معیشت اکثر روستائیان بطور مستقیم به عرصه های آبخیز وابسته است و کاهش پتانسیل تولید منابع می تواند افزایش روزافزون فقر را در جوامع آسیب پذیر روستایی تشدید کندکه درآینده به یک مانع ساختاری برای توسعه کشور بدل خواهدشد.

وی گفت: تا کنون بیش از  7430 سازه آبخیزداری با ظرفیت حدود 400 میلیون مترمکعب سیلاب وبیش از 100 هزارهکتار عملیات بیولوژیک وبیومکانیک آبخیزداری درسطح حوزه های آبخیزداری هرمزگان در راستای توسعه پایدار و حفظ منابع پایه اجرا و به بهره برداری رسیده است.

در راستای فعالیت رسمی آبخیزداری در استان هرمزگان از ابتدای دهه 50 با استمرار کمپ آبخیزداری درحوزه آبخیز س استقلال میناب آغاز و پس از آن و به ویژه در دو دهه اخیر در اقصی نقاط استان توسعه یافت به نحوی که گسترش فعالیت های آبخیزداری از غربی ترین مناطق استان در بخش کوشکنار پارسیان تا منتهی الیه مرز شرقی استان درروستای کیدرکاشی جاسک وروستای آخران بشاگرد، هم مرز با استان سیستان وبلوچستان و همچنین سواحل و جزایراستان (قشم ،هنگام ،لارک)تا مناطق شمالی استان چشمگیر می باشد.


نظر شما :